Česká centra, Czech Centres

Česká centra / Czech centres - logo

Novinky

Všechny novinky

České centrum přeje vše nejlepší Evě Jiřičné

Eva Jiřičná, cenami ověnčená architektka a bytová designérka, je známá především inovativním využitím průmyslových materiálů v komerčních prostorách. Její smysl pro detail a osobitý, moderní styl ji proslavily po celém světě, známá je zejména schodišti z oceli a skla. Je držitelkou řádu britského impéria a minulý rok získala medaili za celoživotní dílo na London Design Festivalu, cenu udělovanou za mimořádný přínos v oblasti designu.

Rodačka ze Zlína Eva Jiřičná brzy objevila potenciál české moderní architektury, jež ve 30. letech pasoval tehdejší Československo na modernistickou velmoc. Za dob jejích studií na pražské ČVUT a AVU se z této tradice stále vycházelo, ovšem příležitostí, jak ji opět uvést do praxe, bylo nemnoho. Do Velké Británie přišla Jiřičná v roce 1968 a po invazi ruskými vojsky se v Anglii rozhodla zůstat natrvalo. První zakázka přišla v podobě projektu Brighton Marina. Následně spolupracovala s Richardem Rogersem z britské Královské Akademie na designu mnoha interiérů v londýnské centrále pojišťovny Lloyd´s. V roce 1982 si pak otevřela vlastní studio.

Náhodné setkání s módním návrhářem Josephem Ettedguim vedlo k projektování jeho bytu a vypracování designu butiků jeho módní značky Joseph. Další zakázky komerčních proctor na sebe nenechaly dlouho čekat. Jiřičná na těchto projektech dokázala, že i obchod může být skutečným architektonickým skvostem, čímž toto odvětví povýšila nad pouhou “výzdobu” interiéru. Často obyčejné prostory se pod jejíma rukama proměnily v prostory výstavní, elegantně podtrhující kvalitu a luxus prodávaného zboží. Ve využití skla jako stavebního prvku se stala průkopnicí. Nakupující stoupali po průhledných schodištích, která se v odrazech na zábradlí z nerezové oceli zdála téměř neviditelná.

Jiřičná zastává moderní myšlenku konstrukční pravdivosti v přiznání materiálu, tedy zásadu, že každý materiál má být použit tam, kde nejlépe vynikne, a jeho podstata (povrch, struktura) by neměla zůstat skryta. Na rozdíl od poněkud mlhavých představ, které má o tomto principu většina britských architektů, Jiřičná do své práce vnáší středoevropskou víru jak v technologii, tak v techniku, pozůstatky slavné éry českého modernismu, který těžil z bezkonkurenčně nejrozvinutějšího průmyslu ve střední Evropě.

Její schopnosti vytváření vysoce kvalitních interiérů se projevila již při tuzemských projektech, výstavní vitríny však vytvořila i pro zahraniční umělecké instituce Soane Museum a Královskou Akademii. Své kvality prokázala i ve větším měřítku například konstrukcí autobusového terminálu u londýnské stanice metra Canada Water. V Praze byla přizvána k mnoha prestižním zakázkám včetně projektu moderní oranžérie z oceli a skla na Pražském hradě či stavbě kanceláří v budově Tančícího domu.

Eva Jiřičná se dlouhodobě věnuje také pedagogické činnosti, je členkou Royal Academy of Arts, čestnou členkou Royal Society of Arts a držitelkou nejvyššího designérského ocenění Royal Designer for Industry. Kromě titulu profesorky má na svém kontě deset čestných doktorátů a minulý rok se stala ambasadorem České republiky v anketě CZECH TOP 100.



Orangery, Prague Castle


Cultural Centre in Zlín