Česká centra, Czech Centres

Česká centra / Czech centres - logo

Tiskové zprávy

Obraz mluví sám za sebe: Miloš Forman a hnutí Free Cinema

*** 22. – 30. dubna 2017, Londýn. Tisková zpráva ze dne 21. 4. 2017, Česká centra – ústředí. *** Paralely i společné rysy tvorby českého režiséra Miloše Formana a britského hnutí Free Cinema zkoumá filmová sezóna připravená Českým centrem Londýn u příležitosti Formanových 85. narozenin. Současně promítaná klíčová díla české a britské kinematografie poprvé odhalují překvapující podobnosti a vztahy mezi oběma kinematografiemi danými nejen společenským vývojem, ale též úzkými osobními vazbami mezi vůdčími představiteli Free Cinema a Českou novou vlnou.

Obyčejní lidé, každodennost, víra v uměleckou svobodu a odmítnutí zavedených norem je jen několik příkladů spojujících ranou tvorbu Miloše Formana a britské hnutí Free Cinema vedeného režisérem Lindsay Andersonem. Andersona s Formanem pojilo dlouholeté přátelství, které posílila Andersonova spolupráce s Formanovým kameramanem Miroslavem Ondříčkem na filmech Bílý autobus (1966), Kdyby …(1968) a Šťastný to muž! (1973). Další z představitelů Free Cinema, Karel Reisz, byl původem rodák z Ostravy, a přední britský režisér Ken Loach uvádí Lásky jedné plavovlásky a Hoří, má panenko jako klíčová díla, která ovlivnila jeho vlastní tvorbu. Vazeb mezi britskou a českou kinematografií však bylo více.


Konkurz


KEN LOACH, BRITSKÝ REŽISÉR A VÍTĚZ ZLATÉ PALMY Z CANNES:
Film (Lásky jedné plavovlásky)… na mě učinil obrovský dojem, když se dostal do distribuce; jeho bystrá vnímavost, ironie, vřelost. To poskytlo postavám čas, aby se odhalily. Nebyl jste manipulován jako v amerických filmech, ale film byl zároveň také prost stylistických prvků typických pro francouzské filmy.“            

RENATA CLARK, ZÁSTUPKYNĚ ŘEDITELKY ČESKÉHO CENTRA LONDÝN:
„Miloš Forman je v Británii znám především díky filmům Amadeus  a Přelet nad kukaččím hnízdem – ten ostatně Britský filmový institut právě uvádí do obnovené britské distribuce. My jsme však pyšní, že můžeme širšímu britskému publiku představit Formanovu ranou tvorbu, která ho do Hollywoodu katapultovala, a v kontextu britské kinematografie poukázat na její propojenost s tvorbou předních britských režisérů a vztahy, které v této době mezi oběma kinematografiemi existovaly. Filmoví fanoušci se pak můžou těšit na unikátní zážitek z projekce filmů z dnes už vzácných 35 a 16 mm filmových kopií z Národního filmového archívu a archívu Britského filmového institutu.“

MILOŠ FORMAN

V rámci filmové sezóny britští diváci uvidí Konkurs, debutový film Miloše Formana, který odstartoval Českou novou vlnu a který ukazuje počátky jeho osobitého stylu, jenž je patrný v jeho další tvorbě. V samostatné části filmu nazvané Kdyby ty muziky nebyly Forman zachytil zkoušky amatérských muzikantů připravujících se na každoroční soutěž dechových kapel, zatímco Konkurz je záznamem konkurzu mladých nadějných zpěvaček, který Forman natočil původně sám pro sebe na 16 mm film. Spolu s Konkurzem bude promítnut film Maminka to nedovolí (Momma Don´t Allow, 1956) Karla Reisze a Tonyho Richardsona, kteří podobně jako Forman točili skrytou realitu na 16 mm film s malou nadějí, že bude v budoucnu promítána. Film zobrazuje taneční večer v klubu Wood Green Jazz Club a stejně jako Konkurz zachycuje nastupující mladou generaci.  

Dospívání a s ním spojené hledání lásky je předmětem nejen Formanova filmu Lásky jedné plavovlásky (1965), ale také filmu Kena Loache Poor Cow (1967). Formanův vliv je patrný nejen ve výběru hlavní hrdinky - blondýnky hledající štěstí prostřednictvím romantických vztahů s muži, zatímco její manžel je ve vězení, ale také v důrazu na všednodenní realitu, výběru málo známých herců a v nenápadné práci kamery.

Milník České nové vlny, Formanův první barevný film a provokativní politická satira, Hoří, má panenko o nepochopených dobrých úmyslech z prostředí hasičského bálu je promítán spolu s kontrastním poetickým filmem italské režisérky Lorenzy Mazzetti Spolu (Together, 1956). Stylizovaný dokument o dvou hluchoněmých dokařích z londýnského East Endu, kteří jsou kompletně odstřižení od okolního světa a neustále pronásledováni skupinkou posmívajících se dětí je vyobrazením každodenního života dělnické třídy, kterému ve střižně dal konečnou podobu režisér Lindsay Anderson, hlavní postava Free Cinema.


Lásky jedné plavovlásky


FREE CINEMA ( SVOBODNÝ FILM)

Free Cinema bylo hnutí mladých britských filmařů, kteří své filmy natočili v letech 1956 – 1959. Filmaři vedeni Lindsay Andersonem se rozhodli vrátit film ke kořenům jeho tvůrčí svobody, osvobodit ho od konvencí filmů oficiálních tvůrců a ve svých tématech se zaměřili na současnou společnost a všednodenní realitu. Jejich filmy se vyznačovaly autentičností a zachycovaly životy obyčejných pracujících lidí a počátky mládežnické kultury v tomto období. Kromě L. Andersona, sem patří především Karel Reisz, rodák z Ostravy, který je ve výběru zastoupen filmem My jsme hoši z Lambethu (We Are Lambeth Boys, 1959), portrét každodenního života mládeže z delnické londýnké čtvrti Lambeth na jižním břehu Temže, a Tony Richardson.

Filmovému hnutí Free Cinema bude v rámci sezóny věnován i samostatný program přinášející portrét Londýna 50. let minulého století. Kromě již zmíněného Reiszova filmu My jsme hoši z Lambethu, pravdivě a se sympatiemi zachycujícího život teenagerů, diváci uvidí Útočiště Anglie (Refuge England, 1959 ), ve kterém režisér Robert Vas  sleduje kroky maďarského uprchlíka z Waterloo přes West End až na londýnské předměstí. Převážně improvizovaný dokument Lidsay Andersona Každý den kromě Vánoc (Everyday Except Christmas,1959) zachycuje život trhu s ovocem a zeleninou
v Covent Garden a oslavuje obyčejné lidi, kteří tam pracují.

Program filmové sezóny poprvé mapuje vývoj dvou kinematografií, které se nacházely na paralelních a občas interaktivních vývojových cestách, a nabízí překvapující srovnání. Diky zobrazování reality
a její kritické analýze jak Forman, tak Free Cinema na sebe přitáhli mezinárodní pozornost
a odstartovali Českou a Britskou novou vlnu.

Organizátor: České centrum Londýn.
Ve spolupráci s Close-Up Cinema.

www.czechcentre.org.uk

https://www.facebook.com/londonczechcentre/

https://twitter.com/CzechCentreLnd

https://www.youtube.com/user/CzechCentre

ČesKá centra
Česká centra jsou agenturou Ministerstva zahraničních věcí ČR pro propagaci České republiky v zahraničí. Na mezinárodním poli prosazují zejména české kulturní a kreativní průmysly a zaměřují se také na oblast vědy, výzkumu a inovací. Síť českých center působí ve 22 velkoměstech na třech kontinentech.  V loňském roce uspořádala Česká centra více než 2 300 akcí (výstav, veletrhů, přednášek a prezentací) a oslovila téměř 2,5 mil. návštěvníků. Od dubna 2017 je řízením Českých center pověřena Monika Koblerová. Podle analýzy Economic Impact přinesla 1 Kč vložená do činnosti ČC v zahraničí dalších 2,84 Kč externích zdrojů a partnerství. Každou korunou vloženou do propagace ČC získala ČR celkově 3,84 Kč pro propagaci země.

www.czechcentres.cz

Kontakt pro novináře: Petra Jungwirthová, tisková mluvčí,  M: 725 890 030, E: jungwirthova@czech.cz

Tisková zpráva ke stažení: