Česká centra, Czech Centres

Česká centra / Czech centres - logo

Program

29.4.2017 19:30

Kokurs/ Momma Don’t Allow

Dokumentární záznam konkurzu do divadla Semafor, který Forman z vlastního zájmu natočil na 16 milimetrový film, se stal základem pro jeho debutový snímek Konkurs z roku 1963. Film se skládá z dvou částí – Kdyby ty muziky nebyly, zachycující zkoušky amatérských muzikantů připravujících se na každoroční soutěž dechových kapel; a Konkurs, zobrazující mladé nadějné zpěvačky. Tímto Forman odstartoval českou Novou vlnu. Karel Reist s Tony Richardsonem v podobném duchu jako Forman také natočili skrytou realitu s malou nadějí, že bude v budoucnu promítána. Film Momma Don’t Allow, natočený na 16 milimetrový film zachycuje večer v klubu Wood Green Jazz Club a stejně jako Konkurz zobrazuje mladou kulturně žijící generaci.

MOMMA DON'T ALLOW
Karel Reisz, 1956 | 22 min | B/W | 35mm
Tento krátký snímek, patřící  k tzv. Free Cinema, zachycuje večírek v klubu Wood Green Jazz Club, při kterém teenageři tančí jive na tradiční jazz. Film byl za podpory BFI Experimental Film Fund natočen během 9 sobotních dnů Karlem Reiszem, tehdejším dramaturgem National Film Theatre, a mladým televizním režisérem BBC Tony Richardsonem. Oba sehráli klíčovou roli ve vývoji Free Cinema (dokumentární hnutí) a později jako režiséři celovečerních snímků stáli u zrodu britské Nové vlny. Momma Don’t Allow představuje uvolněné sebevědomé Teddy Boys a jejich přítelkyně a staví je do kontrastu s hejsky, jejichž příchod narušuje náladu celého večera.

KONKURZ
Miloš Forman, 1963 | 79 min | B/W |
Konkurs je debutovým filmem Miloše Formana a je označován za počátek světoznámého filmového hnutí české Nové vlny. Přestože se skládá ze dvou částí, obě jsou si svým stylem a tématem velmi podobné, a právě proto byly spojeny v jeden film. Formanova prvotina je důležitá, jelikož ukazuje počátky jeho osobitého stylu, který je patrný v jeho dalších snímcích, jako kupř.: Lásky jedné plavovlásky, Přelet nad kukaččím hnízdem či Amadeus.

,,To, co se tehdy stalo, nikdy nezapomenu. Dokonce si v hlavě vybavuji momenty z toho nedělního odpoledne. Opona jde nahoru, na jevišti stojí celý chór, všichni začnou otevírat pusu a nic není slyšet. Ale zničehonic, protože se jedná o známou operu, celé publikum v sále začne zpívat jednotlivé árie, všechny písně z té opery! Byl to tak silný a zároveň absurdní zážitek, který mě přivedl na myšlenku, že je to nejsilnější věc, co se mohla stát – ukázat lidem záběry, které je dovedly k téhle reakci, k tomuto přístupu k hudbě.“ – Miloš Forman.  

Peter Hames je hostující profesor na katedře Filmových studií na Staffordshire University. Mezi jeho tituly patří The Czechoslovak New Wave, The Cinema of Jan Svankmajer, Czech and Slovak Cinema: Theme and Tradition. Nedávno se také podílel na oceňovaném Fairy-Tale Films Beyond Disney. Mimo jiné také pomáhá s tvorbou programu BFI London Film Festival.

Vstupenky: £10 / £8 – zvýhodněné vstupné / £6 – cena pro členy
Pokladna: 02037847970
Online rezervace

Součást The Image Speaks: Miloš Forman and the Free Cinema Movement (22. – 30. dubna 2017)

Akce je organizována Českým centrem a Close-Up Film Centre.
Ve spolupráci s Národním filmovým archivem, podpořeno společností Techo.



 





 







 

Místo konání:

Close-Up Cinema, 97 Sclater St, London E1 6HR

Datum:

29.4.2017 19:30

Organizátor:

České centrum


Připomenutí akce
Tuto akci nelze připomenout, protože akce již začala